tisdag 8 juli 2008

9. Jag skulle vilja vakna nu

vet du att jag längtar hem hela tiden
fastän det här är mitt hem
eller de vill kalla det mitt hem iallafall
men jag förstår inte hur dem tänker

jag vill hem till den guldiga bokhyllan
med priser och troféer från svunna tider
jag vill hem till barnböckerna och hem till
porslinsdjuren jag en gång sa att jag skulle börja samla på
men jag orkade aldrig för de kostade för mycket
jag glömde nog bort det också

jag vill hem till hyllan som är full med saker
ja helt stökig är den för där har jag väl aldrig
tagit mig tid till att få allt i ordning
men den har ett guldigt draperi
det var väl mest det jag ville säga
jag vill hem till min garderob också
där allting faktiskt ett tag låg i prydliga högar
tills jag aldrig orkade ta upp tvätten ur tvättkorgen förstås
den är guldig den med

jag vill hem till skrivbordet och den guldiga stolen
med det röda sammetstyget
den barnsliga lampan som jag ändå tycker om så mycket
för den passar där intryckt i ett hörn hängandes under sängen
jag vill ligga i den där loftsängen och känna hur den gungar
och alltid känna att jag lever på gränsen till att rasa
för visst skulle den rasa om jag bara legat där lite mer
på slutet så låg jag på en madrass på golvet
och tillsammans med sovfunktionen på min cdspelare
klarade jag av nätterna
fast kanske var det den röda golvlampan där i hörnet som gjorde allt
jag saknar hur allt lyste rött om natten

jag vill hem till gitarrerna på väggarna
och dem där små paljettstjärnorna som jag en gång
strödde ut över golvet för att
ja för att jag ville ha ett stjärnregn mitt i natten
eller så var det bara för att jag ville att något annat än jag
skulle falla

här kan jag inte förlika mig med någonting
och ibland så tror jag inte ens att det här händer mig
att det bara är en dröm i en lång lång natt
och jag skulle vilja vakna nu

Inga kommentarer: