lördag 24 maj 2008

2. det kallas hjälp (när ögonen börjar torka ut)

jag har mitt skrivande jag
jag kan förklara med raka ord
hur jag känner då och då
fortfarande vinter dock
och minusgraderna har fastnat under
kläderna

jag har skrikit så många dagar nu
och hjärtat har förlorat sin form
det kallas hjälp
det man ropar på
när ögonen börjar torka ut

jag slutade räkna efter tio skäl
till att hata beslutet som gjorts
jag slutade räkna drömmar
när jag insåg att jag ändå inte
kommer att klara av våren
och ännu räknar jag timmarna
tills detta är över

det är som att ett stort åskmoln
har lagt sig över det här huset
och jag kan höra blixtarna slå ner i väggarna
jag kan höra dundret från taket
det kallas oro

Solen lyser ibland
men jag har ingen ork att bry mig om det
istället tänker jag på hur det hade varit
om jag lyckats vrida tillbaka tiden
till det året solen lyste som mest
men jag har glömt bort vilket år det var

Inga kommentarer: